Beauty en Wellness Dagje Uit Lekker actief Strand Tips voor thuis Uit eten

Gezond het nieuwe jaar in!

Gezond uitgelicht
mm
Written by Sonja

Gelukkig nieuwjaar! Heb jij een hele lijst goede voornemens of doe je daar niet aan? Goede voornemens zijn lastig vol te houden als je er niet echt achter staat. Dus hoe kan je toch gezond 2020 ingaan en het ook volhouden? Wij hebben de leukste tips voor je!

Gezond en toch leuk!

Gezond lekker etenGezond en leuk gaan vaak niet hand in hand. Want wie wordt er niet blij van lekker eten met een wijntje erbij? Wees vooral niet te streng voor jezelf en probeer vooral gevarieerd te eten en bijvoorbeeld het wijntje echt te bewaren voor het weekend. Ben je geen fan van groenten? Verstop de groenten dan in bijvoorbeeld een saus voor over de pasta, een lekkere soep of in een bladerdeegjasje. Een wafel op basis van groeten is ook altijd een leuk en gezond idee!

Ook minderen met vlees is goed voor jou en het milieu. Je hoeft echt niet meteen vegetariër te worden. Er bestaan hele smakelijke vleesvervangers. Je vindt ze bij de supermarkt of de Vegetarische Slager. Soms niet eens van echt vlees te onderscheiden! Wil je eens gezond uit lunchen? Dan hebben wij wel wat adresjes voor je! Je vindt ze in deze blog.

Lekker actief

Gezond fietsenJe hoeft ook niet meteen in januari een abonnement af te sluiten bij de sportschool. Als je het in eerste instantie al niet leuk vindt, denk je dan echt dat je het gaat volhouden? Het is vaak voor een paar maanden leuk en daarna is het weggegooid geld. Goedkoop is het namelijk niet! Je kan bewegen op heel veel verschillende manieren. Laat wat vaker de auto staan en pak de fiets. In de winter klinkt het misschien niet heel aantrekkelijk, maar juist een frisse neus in de winter halen op de fiets is heerlijk!

Gezond wandelenOf trommel wat vriendinnen op en start een wandelclub. Dat is niet alleen heel gezond, maar ook heel gezellig en dus gemakkelijk vol te houden! Wandelen is in ieder seizoen leuk en fijn. Ga bijvoorbeeld naar het strand of naar het bos! Ook leuk om eens lekker actief te zijn met een hele groep! Of ga eens een avondje los op de dansvloer! Je hoeft dus niet per se lid van een sportvereniging te zijn om gezond bezig te zijn. Je hoeft alleen maar wat dingetjes aan te passen in je dagelijkse leven.

Gezond voor je hoofd

Lekker lezen in januariIedereen heeft het druk, de een nog meer dan de ander. En op termijn is al dat ge-ren en gevlieg echt niet goed voor je. Je krijgt stress en kan zelfs in het ergste geval een burnout krijgen. En dat is echt iets dat je niet wilt, want het herstel is lang. Helaas weet ik dat uit ervaring. Ik heb het nog steeds heel druk, maar ik probeer wel te zorgen voor zoveel mogelijk rustmomentjes. Me-time dus! En dat kan al een kwartiertje per dag. Gewoon even lekker een boekje lezen, muziekje luisteren, Netflixen of een puzzelboekje pakken. Want met dat laatste train je ook nog eens je hersens.

Yoga en meditatie

Gezond yoga twee meidenZowel fysiek als mentaal heel goed voor je zijn yoga en meditatie. Er zijn heel veel verschillende soorten yoga. Je kan het zo zwaar voor jezelf maken als je wil. Misschien is het verstandig niet meteen te beginnen met de Bikram variant. Hierbij doe je aan yoga in een ruimte waar het erg warm is. Ik vond het in elk geval heel zwaar en ik zweette me te pletter. Ook niks voor jou? Geen nood: er zijn in totaal 8 vormen van yoga.

Hatha Yoga is de meest klassieke vorm waarbij je je lichaam soepel en sterk maakt. Yoga Nidra wordt ook wel de Yoga van de Slaap genoemd. Deze vorm is de meest rustige en werkt perfect voor mensen met slaapproblemen. Yin Yoga is vooral om tot rust te komen. Deze vorm is ook heel goed voor je gewrichten en bindweefsel. Ashtanga Yoga is een pittige. In een hoog tempo doorloop je een vast programma aan yoga oefeningen. Vinyasa Yoga lijkt hier op, maar volgt geen strak schema waardoor het was afwisselender aanvoelt. Power Yoga is vooral geschikt voor mensen die een strakker lijf, meer conditie en spiermassa willen. Kundalina Yoga is een dynamische yogavorm die zich vooral richt op ademhalingstechnieken, mantra’s, chakra’s en meditatie.

Gezond mediterenMeditatie is een heel fijne manier om even je hoofd te legen. Je kan al mediteren in 5 minuten per dag. Je moet het even leren, je bent vaak toch teveel aan het nadenken. Wanneer je gedachten afdwalen moet je jezelf eigenlijk weer even bewust maken van het feit dat je aan het mediteren bent. Een goede manier om te leren mediteren is via een app. Er zijn verschillende (gratis) apps te vinden voor Android en I-phone. Dus ga eens op een rustige plek zitten en probeer het gewoon!

Laat jezelf in de watten leggen

Gezond massageWat ook heel gezond is en heel gezellig, is om met een vriendin eens in de zoveel tijd te genieten van een heerlijke wellness behandeling. Een massage, een gezichtsbehandeling, lekker naar de kapper, je kent dat wel. Laat je eens in de watten leggen bij een schoonheidssalon of een wellness-center. Geniet bijvoorbeeld eens van een heerlijke floatsessie bij Blitz Wellness in Heemstede of verwen jezelf met een massage. Een sauna bezoek zou ook eigenlijk op recept gegeven moeten worden. Heel gezond, ook voor je huid!

Ook een bezoekje aan de kapper is altijd een prima moment om verplicht te onthaasten. Breng bijvoorbeeld een bezoek aan Quinto Kappers in Bleiswijk of Berkel en Rodenrijs. We hopen dat je met deze tips gezond het nieuwe jaar kan starten. En kan volhouden natuurlijk!

Wil je meer tips op het gebied van gezondheid en leuke uitjes? Meld je dan aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en maak ook nog eens elke maand kans op leuke prijzen!

 

 

 

 

 

    Deel dit bericht